Iedere week vind je nieuwe video’s, trainingsschema’s voedingsschema’s en artikelen op geensterkeverhalen.nl. Als je ons niet vanaf het begin volgt kan ik me voorstellen dat je niet precies weet wat je allemaal over de squat kunt vinden. In dit artikel voeg ik alle video’s over de squat techniek samen. De volledige Geen Sterke Verhalen Over De Squat webinar, waarin je in 22 minuten echt alles leert over de squat. Zowel voor powerlifting als voor niet-powerlifting. Daarnaast hebben we 11 video’s geschoten met de meest voorkomende problemen en zwakke plekken tijdens de squat techniek. We gaan daarin bijvoorbeeld dieper in op de butt wink, knie valgus, het gebruik van een halterriem, het herkennen van een hip, quad of core weakness, en nog veel meer. Al deze video’s vind je op deze pagina, inclusief link naar bijbehorend artikel voor nog meer uitleg.

Zorg ervoor dat je de squat video’s ziet

Op deze pagina vind je het overzicht van alle video’s over de squat techniek. Iedere video begint met een titel, korte uitleg en is voorzien van een link naar het desbetreffende artikel voor meer uitleg. Als je niet bent ingelogd zie je alleen tekst en geen enkele video. Vergeet daarom niet in te loggen om alle video’s te zien. Ben je nieuw op geensterkeverhalen.nl? Dan kun je nog niet inloggen. Probeer het hele platform 7 dagen gratis en blijf daarna lid vanaf slechts €7,99 per maand. Altijd maandelijks opzegbaar, ook in de proefperiode. Naast deze video’s krijg je toegang tot bijna 700 trainings- en voedingsschema’s, honderden instructievideo’s, webinars, premium wetenschappelijke reviews en recepten speciaal voor krachtsporters. Kortom, haal zelfstandig het sterkste uit jezelf.

1. Squat techniek webinar

In slechts 22 minuten leer je alles over de squat wat er te leren valt. Voetpositie, bekkenpositie, bracing, stangpositie, handpositie, elleboogpositie, hoe je moet zakken, hoe je omhoog moet komen, noem maar op. De squat techniek van A t/m Z. Zowel voor powerlifters als niet powerlifters die het sterkste uit hun squat willen halen. Kortom, de squat techniek voor iedere fitnessfanaat.

Volledig artikel voor meer uitleg – Geen Sterke Verhalen Over De Squat

2. Quad weakness herkennen en versterken

Als je eenmaal weet hoe je ‘moet’ squatten, dan loop je vanzelf tegen problemen aan. Vanaf een bepaald gewicht ontstaan er zwakkere plekken. Als je deze zogenaamde weak spots kunt herkennen, dan kun je ze ook versterken. In deze video kom je erachter wanneer je quadriceps de zwakke schakel zijn en hoe je deze kunt versterken.

Volledig artikel voor meer uitleg – quadriceps weakness herkennen en versterken

3. Core weakness herkennen en versterken

Eenzelfde soort video als hierboven, maar nu hoe je erachter komt wanneer de core spieren het als eerste laten afweten. Als je sterker wilt squatten, zul je een sterke core moeten hebben. Vaak begint dit met een juiste heuppositie en correct bracen. Zie daarvoor ook de eerste video over de complete squat techniek.

Volledig artikel voor meer uitleg: herken de core als zwakke plek in de squat

4. Hip weakness herkennen en versterken

Als laatste uit de serie ‘zwakke plekken in de squat herkennen’ de hip weakness. Hoe weet je wanneer jouw heupspieren de zwakke schakel zijn tijdens de squat? En natuurlijk, hoe versterk je deze spieren als het zover is?

Volledig artikel voor meer uitleg – herken je heup als zwakke plek in je squat

5. Squat techniek issue 1 – hip shift

Als je de basisprincipes van de squat onder de knie hebt, kun je zorgeloos gaan squatten. Echter, er zijn 3 veelvoorkomende techniek issues. De hip shift, een butt wink en naar binnen knikkende knieën (knee valgus). In deze video over de squat techniek zie je het probleem van de hip shift. Een issue die vaak heel eenvoudig is op te lossen. In deze video krijg je hiervoor 4 mogelijke oplossingen.

Volledig artikel voor meer uitleg – hip shift in de squat oplossen

6. Squat techniek issue 2 – butt wink

Heb jij een echte butt wink of denk je dat alleen maar? Een butt wink is het naar achteren kantelen van je bekken als je verder zakt dan een bepaalde diepte. Je ziet je onderrug van recht naar bol gaan. Er zijn veel theorieën over de butt wink, maar in de meeste gevallen heb jij geen ‘echte’. En daarmee bedoel ik dat de butt wink niet de oorzaak is van jouw anatomie. Het goede nieuws is tegelijkertijd dat je dit probleem vaak goed kunt oplossen.

Volledig artikel voor meer uitleg – heb jij een echte butt wink en hoe los je dit op?

7. Squat techniek issue 3 – knee valgus

Hoe vaak zie je iemands knie niet naar binnen knikken tijdens een squat? Of dit gevaarlijk is of niet, dat laten we in het midden. Het is in ieder geval niet de sterkste krachtlijn. Gelukkig is dit in de meeste gevallen een kracht- of aansturingskwestie waar je eenvoudig aan kunt werken. Die tips zie je in onderstaande video:

Volledig artikel voor meer uitleg – wat doe je als je knieën naar binnen gaan tijdens de squat?

8. Oefeningen voor een sterke voetpositie

Een goede squat techniek begint bij een sterke voetpositie. Hoe plaats je je voeten voor de squat? En waar zit het drukpunt van je voeten tijdens de neergaande en opgaande beweging? Inclusief hele fijne oefeningen om aan je voetpositie te werken.

Volledig artikel voor meer uitleg – 3 oefeningen voor een sterke voetpositie tijdens de squat

9. Platte schoen vs hielverhoging

Wat is het effect van platte schoenen of een schoen met hielverhoging (weightlifting schoenen) op je squat techniek? En maakt het uit welk type schoeisel je kiest als recreant of wedstrijd lifter? In deze video hebben we het niet alleen over schoenen maar ook over de ‘beste’ squat diepte. Is ass to the grass achterhaald of niet?

Volledig artikel voor meer uitleg – wat is de invloed van schoenen op squatdiepte? En hoe diep moet je zakken?

10. Invloed stang-, nek-, pols- en elleboog positie in de squat

In de volledige video over de squat techniek (video 1) hebben we het over de stangpositie, nekpositie, polspositie en elleboogpositie tijdens de squat. In deze video kijken we naar problemen. Wat doe je als je pijn hebt als je de stang op een hoge of lage positie hebt? Kijk je naar voren, beneden of naar boven? En wat moet je doen als je pijn heb in je pols of elleboog tijdens de squat? In deze video bespreken we mogelijke oplossingen.

Volledig artikel voor meer uitleg – invloed stang-, nek-, pols- en elleboog positie in de squat

11. Front vs back squat – wat zijn de verschillen?

Train je met de front squat meer je quadriceps dan met een back squat? Nee! En in deze video leggen we je precies uit waarom. En we bespreken natuurlijk alle andere verschillen tussen deze twee oefeningen. Ik gok dat je niet weet voor welke spieren je de front squat beter kunt doen dan de back squat…

Volledig artikel voor meer uitleg – front squat versus back squat

12. Squat techniek – hoe gebruik je een halterriem

Als je bovenstaande 11 video’s hebt gezien dan weet je ondertussen nagenoeg alles over de squat. De laatste video gaat over het gebruik van een halterriem. In de praktijk is dit vaak het misbruik van de halterriem. Als je de riem te strak of te laag doet, dan werkt dit zelfs averechts. Je core wordt juist minder ondersteund en alleen maar slapper. In deze video leggen we je stap voor stap uit hoe je de halterriem voor je laat werken en waarom dit een handige tool is om ‘bracing’ te leren.

Volledig artikel voor meer uitleg – hoe gebruik je een halterriem correct

Van squat techniek naar deadlift techniek

We hebben voor de deadlift techniek niet zo’n pagina als de squat techniek. Alle video’s bij elkaar met korte introductie: